6. juni 2012

Nyt og kommende på denne pianoblog

Nye sider

Så er der sat nye sider op på denne blog, som skal tjene til opslag, når der nævnes nogle begreber i denne blog. Det kan forhåbentlig forhindre indlæggende i at blive for lange og alligevel ikke tage noget for givet hos læserne, der er et sted de hurtigt kan slå op.
Det er så
  • Tonesystemet og nodeskriften, der giver en intro til tonesystemet og hvordan en melodi skrives på noder.
  • Rytmelæren, der giver en intro til takt og rytme i musikken.
  • Skalalæren, der giver en intro til skalaerne og deres anvendelse.
  • Harmonilæren, der giver en intro til harmonierne og hvordan de skrives med becifring, dvs., angivelse af akkorder med bogstav og andre tegn.
Når et musikalsk begreb bliver nævnt, så vil der være et link til en af disse sider, så man vil kunne finde forklaringen.

Sommerindlæg

Hen over sommeren vil der mest komme indlæg, der henvender sig til den blanke nybegynder og de spørgsmål, som de står med inden de starter, som køb af klaver, hvad det kræver, valg af undervisning o. l.
Jeg skal da også nok komme med omtaler af festivaler og sommerkoncerter når der er mulighed for at høre pianomusik. Jeg har allerede omtalt
Klaverfest i Tivoli
Skagen Festivalen
Copenhagen Jazz Festival.
Ved bortrejse kan bloggen her godt ligge stille, jeg kender ingen præcise datoer endnu.

Efterårstanker

Jeg går også med tanker om undervisende indlæg med podcast til efteråret, som jeg har forsøgt på min guitarblog. Der kunne være en serie opstartere for de blanke nybegyndere, nogle tips til improvisation i de rytmiske genrer og måske lidt klassisk klaver.
Jeg tør ikke lægge noget fast endnu. Jeg har også ideer til, hvordan der kunne koordineres med min guitarblog, mundharpeblog og musikværksted, men der skal undersøges de tekniske muligheder for dette.
Hold i hvert fald øje med sitet her, hvis du er interesseret.