onsdag

Hvorfor en blog om pianoet?

Jeg har intet imod elektroniske keyboards, synthizisers, samplers og hvad der ellers findes af instrumenter, der har et klaviatur lig med pianoets. Der er skabt meget god musik med dem.
Men lige så meget som jeg elsker lyden af den akustiske guitar uden at have noget imod elektrisk guitar, lige så meget elsker jeg også lyden af det gode gamle akustiske piano. Koncertflyglet med dets smukke klang og det opretstående klaver, der gjorde det muligt at få dette instrument med denne klang ind i stuen - skøn lyd, se nærmere om pianotyper.
Cimbalon eller hakkebræt, der med sine hamre og strenge er et af klaverets stamfædre
Cimbalon
Filthamrene i pianoet, der slår på strengene.
En filthammer i pianoet, der slår på strengen
Mange kan ikke lide lyden af forgængeren cembaloet, hvad jeg så godt kan. Det er anderledes, men kønt på en anden måde. Dets lyd dannes ved at strengene knipses, når tangenten trykkes ned, ikke helt ulig når der spilles strengeinstrumenter med plekter. Klaveret får dannet sin lyd ved at en filthammer slår på en eller flere strenge, ikke helt ulig hakkebrædttet eller cimbalonen, hvor udøveren står med to hamre og slår på strengene.
Jeg har også en blog kørende om mit hovedinstrument, guitaren, men jeg ville gerne også lave en blog om klaveret, hvor der også skulle være muligt at finde råd og vejledning for alle, der spiller det eller vil til at spille det. Der skulle så også gerne komme omtaler af koncerter, festivaler, cd'er og meget andet klaverrelateret - helt lig min guitarblog.
Vel mødt på denne blog.
Nogen spørgsmål? Prøv at finde dem under Oftest stillede spørgsmål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Velkommen til at give en kommentar :-)